nazdar Land Rafani
rozhodl jsem se tady vyvěsit malou přednášku o přínosu EGR ventilu a to pro ty co ještě váhají zda ho sundat či né, ale zejména pro tazatele budoucí. Stáhnul jsem to z jiného fóra, tak sem házím cizí peří, jsem holt línej na přepisování, ale je to jistě přínosné.
zde jsou základní otázky, které možná budou někoho zajímat:
Co a k čemu vůbec je EGR?
EGR je zkratka anglického názvu Exhaust Gas Recirculation. V překladu to znamená recirkulace výfukových plynů. EGR ventilem jsou dnes vybaveny všechny nové automobily, ať již benzínové nebo naftové. Ventil má za úkol snížit množství emisí Oxidu dusíku (NOx) ve výfukových plynech, které vznikají za vysokých spalovacích teplot. Jeho funkce spočívá v přepouštění části výfukových plynů (až 50%) zpět do sání, kde se mísí s čerstvým vzduchem a poté putují společně do válců. Ve válci dojde ke znovu spálení části výfukových plynů, což má za následek - díky menšímu množství kyslíku v nasávaném vzduchu - nižší teplotu výfukových plynů. A to znamená i nižší produkci NOx.
Je potřeba si uvědomit, že pokud do válců nedostaneme dostatečné množství kyslíku, není možné vyrobit stejné množství energie jako v případě, že bychom ho tam dostali - to znamená nižší výkon motoru.
EGR pracuje při nízkém a středním zatížení motoru, a tudíž, v těchto režimech jízdy dochází ke spalovaní až polovičního množství kyslíku, oproti tomu, jaké by motor dokázal přijmout. Proto je v těchto režimech výkon téměř konstantně snížen.
Výkon motoru mi stačí a nechci zbytečně poškozovat životní prostředí.
Určitě. Při provozu EGR, jak už bylo řečeno, dochází k přepouštění spalin zpět do sání a to samozřejmě s sebou přináší mimo výhody v podobě nižší produkce NOx, i nevýhody.
Vzhledem k tomu, že při spalování nafty vznikají mastné saze, je potřeba počítat s tím, že se nám tyto mastné saze pomocí EGR dostávají do sání, kde se usazují, a pomalu a jistě snižují světlost sání, což vede k nižšímu výkonu v celém rozsahu otáček!!! a v častých případech i ke zvýšené kouřivosti právě ve vyšších otáčkách. (má za následek zvýšenou produkce škodlivých emisí)
Mimo nižšího výkonu vůz se zaneseným sáním i nadměrně kouří. Ze zkušeností zákazníků víme, že v mnoha případech situace vypadá následovně.
Když se rozhodnete problém řešit a svěříte vůz servisu (který nevyniká přílišnou odborností), tak se nejdříve na Vaše náklady vymění váha vzduchu, následně třeba turbodmychadlo s nulovým výsledkem - problém přetrvává a Vy už jste o zhruba 30.000Kč lehčí. A přitom by stačilo jen vyčistit sání nebo zaslepit EGR, se kterým se těchto problémů zbavíte nebo jim zcela předejdete.
A projde mi vůz po zaslepení EGR stanicí technické kontroly?
Ano. Pokud nemáte na motoru nějakou jinou vážnější závadu, např. značně zakarbonované nebo špatně rozprašující vstřikovací trysky, způsobující nedostatečnou atomizaci paliva zvyšující škodlivé emise, tak se není čeho obávat.
Jaký má tedy pro mě přínos zaslepení EGR? Shrnutí:
dochází ke znatelnému zlepšení nejen průběhu, ale i výkonu v nízkých a středních otáčkách
po zaslepení nedochází k zanášení sacího traktu mastnými sazemi a k postupnému snižování výkonu
(tento příspěvek je mnou mírně upraven, protože jinak se týká samozřejmě také reklamy na určitý způsob zaslepení a také propagace výrobku)
originál text je zde:
http://race.dieselpower.cz/Produkty/egr-pipe-kit.php
Já jsem u svého auta použil daleko jednodušší, rychlejší a levnější způsob.........výrobou klasické záslepky, instalací před EGR ventil............(je více způsobů, jak EGR zaslepit, např. úpravou softwaru v řídící jednotce, zaslepením podtlakové hadičky a tím pádem nechat EGR pořád uzavřené, ale takto bych to řešil jen v případě, že vše je na 100% v pořádku........záslepka je jistota
)