#94
Příspěvek
od MadTom » 09 kvě 2010 18:54
Přesně tak, katalyzátor je u dieselu na redukci tuším oxidů dusíku (NOx), filtr pevných částic je na redukci mikrosazí (těch nejjemnějších, co skoro nejsou vidět, ale jsou nejvíc karcinogení) - jeho vedlejší efekt je, že se musí jednou za čas vypálit - zvedne se teplota výfukových plynů, v autě je na to speciální nádržka s nejakým sajrajtem, který se musí po cca 80000km v servisi doplnit.
Řízený katalizátor u benzínového motoru je stejný jako neřízený, neřídí se nic v katalyzátoru, ale řídí se motor podle informací o obsahu kyslíku ve výfukových plynech - podle napětí z lambda sondy - což je čidlo ve výfuku. Spalování (poměr vzduchu a benzínu) se optimalizuje na emise, nikoliv na výkon nebo spotřebu. Nové motory mají jednu lambda sondu před katalizátorem a druhou za - jednak se ta před rychleji ohřeje na provozní teplotu a dále se dá poznat, jestli katalyzátor funguje. Prostě elektronika.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo