Stránka 1 z 14

Záchrana jednoho Classica II.

Napsal: 18 črc 2008 15:58
od Neklan
Protože jsem zaznamenal hodně ohlasů poté, co jsem zveřejnil své plány s RRC a ukázal v jiném vlákně motor připravený na instalaci do auta, přináším tímto slíbené bližší informace. Já vím, ten název vlákna není příliš originální, ale říkal jsem si, že to původní stejnojmenné bylo často sledované a navíc to vše souvisí s jiným vláknem "Záchrana překulence II.", kde jsem si název také vypůjčil. Zatímco Land Jirka podával záchranu Classica z pohledu restaurátora, tak já bych chtěl toto téma přiblížit očima majitele auta. Další odlišností (tedy samozřejmě kromě toho, že se jedná o jiné auto) je to, že Jezberův RRC se v rámci záchrany upravoval pro offroad, kdežto můj Rangie bude mít úpravy schovány pod kabátem vyhlížejícím naprosto sériově. Tím se vlastně dostávám k celé filozofii tohoto projektu a k důvodu proč a na co jsem vlastně RRC chtěl.
Všechno možná začalo už loni v květnu, kdy jsem se svezl v Karlově V8 Discovery 1 a zvuk osmiválce se mi opravdu dostal pod kůži. Později jsem jezdil s doslova vrakem RRC, který přes svúj nevalný zevnějšek jel tak krásně, že se mi ani nechtělo věřit, že tomu autu je už 30 let. Mám Discovery 3 a navzdory mnoha problémům, které jsem s ní měl v prvních dvou letech, jsem momentálně docela spokojeným majitelem tohoto kybernetického zázraku. Nicméně je to moderní auto a tudíž konstruované pro životnost maximálně 10 let, takže se vyplatí jí spíš prodat, dokud za ní něco dostanu. Chvilku jsem uvažoval, že si pořídím na běžné ježdění nějakou břichoplazku a v terénu si budu užívat Dědka, ale nakonec jsem zjistil, že bych možná už ani něčím, co nemá green oval ve znaku jezdit nemohl. Rovnou jsem zavrhnul myšlenku pořídit si nového LR, protože na to jednak momentálně ani zdaleka nemám, ale hlavně jsem znechucen přístupem a úrovní autorizovaných servisů, takže mi zbývala jediná možnost - pořídit si staršího LR. A když už staršího LR pro daily driving, tak Rangieho Classica a když už RRC, tak jedině V8 (všem ekoteroristům a ekologické hysterii navzdory... :lol: ). A ten můj konkrétní se pro daný účel přímo nabízel. LHD, ročník 1983 - tím pádem ještě před faceliftem, dvoudveřový, což byla moje preference, najeto kolem 150.000km, zachovalý, V8 s karburátory a 5-ti kvalt manuál, což se zase hodilo pro mé plány s Dědkem. Koupil jsem si tedy letenku na Ostrovy a vyrazil se na něj (a ještě dva další) podívat. Byl jsem ho projet a nebylo, co řešit.

RRC

Napsal: 18 črc 2008 16:08
od Neklan
Jak jsem už zmiňoval, celé se to týká i mého Dědka, tedy Series IIA SWB. V8 v RRC zní nádherně a také pěkně jede, ale 132 koní je přece jenom trochu málo. A tak jsem si řekl, že 3,5 litru V8 se dvěma karburátory Zenith-Stromberg a 5-ti kvaltem LT77 by náramně slušel Dědkovi (což se následně ukázalo jako docela náročná konverze - http://www.landroverforum.cz/forum/view ... sc&start=0) a do RRC bych sehnal jiný motor a převodovku. Rozjel jsem se tedy rovnou do Norwich, kde sídlí firma RPI Engineering, přezdívaná také "Mecca for all V8 enthusiasts" ( http://www.v8engines.com/ ). První, na koho jsem tam narazil, byl Holly, ze všech ladičů Rover V8, ten nejlegendárnější. Ukázal mi pár motorů na dílně, postup jejich výroby, různé modifikace, velikosti apod. a když viděl, že jsem se chytil, odvedl mě rovnou k majiteli firmy Chrisu Crainovi. Ten poté, co poznal, že anglicky rozumím docela dobře, se zhluboka nadechnul a dvě a půl hodiny mě zasvěcoval do tajů oboru zvaného Rover V8. Odbíhal na dílnu, nosil na ukázku součástky, maloval grafy, až z toho všeho vykrystalizovala verze motoru pro mě nejvhodnější. Musím říct, že dlouho jsem se nesetkal s takovým (v dobrém slova smyslu ) pacientem jako je Chris Crane. A v průběhu dalších týdnů jsem se přesvědčil o tom, jak příjemně se spolupracuje s lidmi, pro které je jejich práce mnohem víc, než jen pouhý zdroj obživy (což samozřejmě platí také o Krytenovi, u kterého přestavba mého RRC probíhá). Motor jsem tedy objednal a druhý den vyrazil s RRC po ose na cestu domů. Že jsem dojel dobře, už víte z jiného vlákna, takže teď něco blíž k RPI.
Repase použitých V8 dělají v RPI jenom výjimečně. Těžištěm jejich podnikání je výroba nových motorů Rover V8. Dále se také zabývají konverzemi V8 na LPG. Motory Rover V8 se nedávaly pouze do Roverů a Land / Range Roverů, ale také do Morganů, TVR, Marcosů a v neposlední řadě do závodních Bowler a Tomcat / Land Roverů, takže k mání je mnoho verzí. Bloky pro RPI odlévá ta samá slévárna, která je v době jejich sériové produkce odlévala i pro Rovera, ale dneska se jedná o tzv. Coscast verzi z modifikované slitiny, což společně s "cross-bolted" blokem zamezuje dřívějším problémům s přehříváním. Objednat si můžete short motor (bez hlavy), long neboli stripped (včetně hlavy) nebo kompletní (stačí jenom zapojit a jezdit). Standardně se dělají 4,0 litru/190k nebo 4,6 litru/221k, pro který se nabízí kity (vačka a hlava) Stage 1/245k a Stage 3/286k. Do Bowlerů se obvykle dávají závodní verze 4,0 litru/280k, které Holly připravoval pro všechny loňské Dakarské Bowlery a i pro ty letošní pro Transorientale Rally, kde v první desítce dojely hned tři na druhém, čtvrtém a pátém místě. Kromě standardní nabídky vám také můžou ušít něco na míru, jako třeba 5,2 litru/360k :shock: 8) .
Já jsem si objednal kompletní 4,6 litru Stage 1, protože táhne úžasně od spodu. Krouťák by se měl pohybovat někde okolo 390 - 440Nm. Stage 3 jsou výrazně točivé, takže jejich výkon v Rangiem nevyužijete a hodí se tedy spíš do sporťáků. Vzhledem k tomu, že i původní motor v mém RRC je karburátorový, zvolil jsem verzi se čtyřkomorovým Weberem, která je navíc vhodnější pro plyn. Původní benzinová nádrž půjde pryč a místo ní se usídlí 80 l oválná nádrž na LPG a do blatníku zabudujeme specielně tvarovanou, cca 30-ti litrovou nádrž na benzin z nerezu (obě součástí dodávky RPI), takže kufr mi zůstane celý. K motoru jsem dostal i repasovaný kompresor klimatizace, 4-kvaltový automat ZF s rozvodovkou, kompletní nerezové laděné výfukové potrubí Janspeed včetně svodů a dvě krabice všech nezbytností pro instalaci motoru i LPG. Zajímali jste se o cenu, takže prozradím, že motor včetně zapalování, karburátoru s čističem vzduchu a sacími svody, palivovým čerpadlem, alternátorem, starterem, kladkami a řemeny vyšel na 6.000 liber včetně DPH, což je při dnešním kurzu asi 175.000,-Kč. Plus výfuk, převodovka (použitá) a celý LPG systém.

RRC

Napsal: 18 črc 2008 16:16
od Neklan
...

RRC

Napsal: 18 črc 2008 16:18
od Neklan
Rangie se v současnosti odstrojuje a čeká ho kompletní zrestaurování. Rozmontování bude tedy kompletní až na rám, který se se všemi ocelovými součástmi karoserie opískuje, vyvaří, antikorozně ošetří a nalakuje. Povrchové díly karoserie dostanou samozřejmě také nový lak a interiér nové čalounění.
Je to tedy velký projekt a doufám, že se v Bělči bude vše dařit. Budu vás průběžně informovat, jak to pokračuje. Držte mi place!

RRC

Napsal: 18 črc 2008 16:19
od Neklan
...

Napsal: 18 črc 2008 16:48
od Land Jirka
Trošku Krytenovi závidím. :twisted:
Dělám teď dalšího RRC, ale tak náročnnej projekt to není, ale bude do orginál stavu.
Tak ať se práce daří :!:

Napsal: 18 črc 2008 18:20
od Wolfee
Az se vratim domu vsadim Sazku a jestli vyhraju pujdu ve stopach Neklana.
Takhle se zachranuji skvosty.
Neklane a spol. drzim palce.

RRC

Napsal: 21 črc 2008 11:20
od Neklan
Je to trochu otázka, jestli zrovna takhle zachraňovat.
Každý normální člověk reaguje na informaci, že jsem si koupil motor za 175 tisíc a nacpu ho do auta, které jsem koupil za 120 tisíc, že jsem se totálně zbláznil. Ale to je na fandovství do LR vlastně krásné - děláme věci, které jsou úplně postavené na hlavu a neřešíme, zda jsou naše rozhodnutí rozumná nebo efektivní.
A pak je tu ještě věčná otázka, jestli LR upravovat nebo restaurovat do originálního stavu. Restaurovaná auta jsou krásná a velmi je obdivuji. Nicméně tenhle RRC mi bude sloužit jako hlavní auto, proto jsem se rozhodl pro nový motor v neoriginální specifikaci. Dědek (Series IIA) už zase byl tolikrát upravován ještě před tím, než jsem ho koupil, že mu další úpravy nemohou uškodit (parabolická pera s tlumiči Pro Comp, Detroit Locker v zadním diferenciálu, kotoučové brzdy na přední nápravě a teď V8 + 5-ti kvalt LT77). Každopádně chci, aby obě auta po dokončení zvenku vypadala jako originální a klamala tělem.
Děkuji, že mi držíte palce, snad to vše půjde dobře.

Napsal: 21 črc 2008 15:16
od RudaK
Já budu držet kibernetika při životě k obrazu svému.Jinak držím palce.Jasně že se to povede.Důležité je chtít. :idea: Ahoj Ruda

Napsal: 23 črc 2008 22:58
od jezbera ivan
Nooo, toto vyzera byt pekny projekt. Je to pre mna balzam na dusu, lebo aspon vidim, ze nie som sam taky pacient. Ja mam z RRC uz motor tiez vonku, vrta sa +0.020", nove piesty, kruzky, vacka, rozvody, vybrus kluky..... vsetky diely takisto z RPi. Ked to bude asi za cca 10 dni v kope, budem mat vlasne novy RRC, co na tom, ze je to 1988? 8)

Napsal: 23 črc 2008 23:32
od eliott
Jasně, nová stará auta jsou nejlepší :wink:

Re: RRC

Napsal: 24 črc 2008 14:18
od Luboš M.
Taky se mi líbí stará auta a znovuzrozená jsou ukázkou lidslé (české) zručnosti. Nicméně nevím Neklane, jestli tohle auto bude to pravé na denní ježdění. Myslím proto, že to opravdu není levná záležitost a přece jen každé auto v našich podmínkách rezne snad 3x rychleji než v jiných zemích. Nezlobte se, ale já bych tenhle skvost prostě opatroval jako oko v hlavě.

Napsal: 24 črc 2008 14:45
od eliott
Neklane, šlo by mi poslat detail toho emblému na tower tailgate, please?

Napsal: 24 črc 2008 15:17
od Wolfee

RRC

Napsal: 24 črc 2008 16:17
od Neklan
Jo, to je přesně on. Některý z předchozích majitelů ho na zadek mého Rangieho instaloval, za což jsem rád, protože se mi také líbí.
Jinak Luboši, já ho také hodlám opatrovat jako oko v hlavě. To ovšem neznamená, že ho zavřu do garáže a budu se na něj chodit dívat. Auta, jak ta nová, tak ta stará jsou od toho, aby se s nimi jezdilo. V Americe je spoustu veteránů a klasických aut, ale nikdo s nimi nejezdí, což vedlo k situaci, že se na nic nedají sehnat díly, protože je vlastně málokdo potřebuje. 70% všech v historii vyrobených Land Roverů je pořád v provozu a proto jsou díly aspoň trochu dostupné (i když už to také není nijak slavné). Momentálně nenajezdím víc než 25 tisíc km ročně a to je celkem ideální porce pro dlouholeté zachování dobré kondice auta. Samozřejmě ho nehodlám trápit v těžkém terénu, od toho mám Dědka, Rangie bude občas absolvovat lehký greenlaning, jinak silnice. Antikorozní ochrana bude rozhodně lepší, než mají nové Land Rovery (s mojí tehdy ještě 2 a půl roku starou Discovery 3 jsem absolvoval evidenční prohlídku a pánové si stěžovali, že kvůli korozi rámu se špatně dá rozluštit jeho číslo... :? ), takže si myslím, že Rangie bude do další generálky dlouho a spolehlivě sloužit. U aut, která jezdí jenom příležitostně se často vyskytují překvapivé závady vzniklé právě proto, že se s nimi nejezdí...
Jezbero, tvůj Classic byl tak trochu pro mě jednou s inspirací a jsem rád, že nejsem sám, kdo využil služeb firmy RPI.

Napsal: 27 črc 2008 18:52
od Marťas
Ahoj, fakt perfekní projekt :wink: Měl bych dotaz, uvádí výrobce u tohoto motoru taky spotřebu? 4,6 v kitu, to bude asi nářez. :roll:

Napsal: 27 črc 2008 21:01
od eliott
No myslím jako u každého slušně vychovaného osmiválce, někde mezi 15 a 25 :lol:

RRC

Napsal: 31 črc 2008 13:02
od Neklan
Jak píše Elliot, očekávám něco podobné. U V8 možná záleží víc než kde jinde na tom, jak se s tím jezdí. Podle zkušeností některých majitelů usuzuji, že by se s tím průměrně dalo jezdit za 16 v benzínu a 20 v LPG.

Re: RRC

Napsal: 31 črc 2008 23:35
od Luboš M.
Našel jsem ti Neklane jeden mustr :wink:

Napsal: 01 srp 2008 08:34
od Rover
Nádhernej banán...