Stránka 1 z 1

Historie L.R. Defender

Napsal: 14 lis 2008 14:40
od MOPADŽI
Historie modelu Land Rover Defender (1954 - 2006)
Station Wagon, série I (1954 - 1958)
1954 výroba vozů s dlouhým rozvorem kol (107").
Poprvé použit dieselový motor.

Station Wagon, série II (1958-1961)1958 zvětšena posuvná okna.
Začleněny prahy pro zakrytí výfukového potrubí a pohonné jednotky.
Plnící hrdlo palivové nádrže přesunuto z podsedadla řidiče za dveře řidiče (RHD).

Station Wagon, série II (1961-1972)
1966 zařazení elektrických ukazatelů se stává standardem.
1968 reflektory přemístěny z mřížky chladiče na strany.

Station Wagon, série III (1972-1984)
1972 přidáno boční sací potrubí chladiče.
1981 modely County vybaveny vylepšenými sedadly.

´90´ Station Wagon (1984-1990)1984 listové pružiny nahrazeny pružinami vinutými.
Zavedeno jednodílné čelní sklo.
Přední posuvná okna nahrazena okny spouštěcími.
Pro vyrovnání širší stopy začleněny polyuretanové podběhy kol.

Defender (1990-2006)
1998 zaveden motor Td5.
Palivová nádrž a její hrdlo přesunuty do zadní části vozidla.
Zakázáno umístění rezervní pneumatiky na kapotě vozidla.

Nový Defender 2007Nový dieselový 2,4 litrový motor s točivým momentem 360 Nm.
Nová 6ti stupňová převodovka.
Nový design přístrojové desky a sedadel.
Nové vytápění, ventilace a klimatizace.


Článek k historii L.R. DEFENDER

Napsal: 14 lis 2008 14:54
od MOPADŽI
Výborné schopnosti v terénu spolu s jednoduchou a spolehlivou technikou z něj udělaly během šedesáti let legendu, která je známá po celém světě. Klasický Land Rover, který máme před očima s lvicí Elsou na kapotě a stádem antilop v pozadí, dostal během let označení DEFENDER.
Vůz určený především pro zemědělce měl být kdysi pouze dočasným řešením poválečné krize firmy Rover, ohromné prodeje již v prvních letech produkce ale ukázaly, že tento off-road má nevídaný potenciál. Vše začalo těsně po válce, kdy šéfkonstruktér Roveru Maurice Wilks zakoupil pro potřebu svého statku v Anglesey vysloužilý armádní Willys Jeep. Spokojenost s tímto vozem ho pak logicky přivedla na myšlenku zkonstruovat podobnou čtyřkolku, která by našla uplatnění zejména na farmách. Kromě toho Rover hledal v poválečném období náhradní výrobní program a čtyřkolka pro farmáře se zdála být lepším řešením nežli malý levný osobní automobil. Wilks pochopitelně vycházel stejně jako řada dalších firem z řešení použitých ve Willysu, přesto byl Land Rover jiný.
Nejvýraznější odlišností byla karoserie z tzv. Birmabrightu ? materiálu, který byl v podstatě speciální slitinou hliníku a magnezia. I když má hliník pro jízdu v terénu prokazatelné výhody, jeho uplatnění v konstrukci Land Roveru mělo zcela jiný důvod. V poválečných letech byla totiž ocel nedostatkovým materiálem určeným kvůli zlepšení obchodní bilance Velké Británie pouze pro export. O moc lepší to nebylo ani s hliníkem, a tak firma Birmetals přišla se speciální slitinou. Wilksovi nezbylo nic jiného než se uchýlit k tomuto materiálu na bázi hliníku. Pro potřeby prototypu bylo použito šasi z Jeepu, jež bylo osazeno motorem a převodovkou Rover. Problém s levo- a pravostranným řízením byl vyřešen situováním řidiče doprostřed. Z hlediska převodového ústrojí byl vůz řešen jako trvalá čtyřkolka, avšak bez mezinápravového diferenciálu. Aby nedošlo k poškození převodového ústrojí na zpevněném povrchu, byl vůz opatřen volnoběžkami předních kol, takže prakticky se ve všech jízdních režimech otáčely hřídele předních i zadních kol, avšak pohon předních kol byl zapojen až se zařazením redukce.
Z Roveru pak pocházela čtyřválcová zážehová šestnáctistovka i modifikované nápravy. Po 48 předprodukčních vozech byl v roce 1948 vůz představen na autosalonu v Amsterdamu. Prodeje překvapily i samotné tvůrce, a tak brzy začaly vznikat i další karosářské verze. První z nich byl Station Wagon, jehož produkci zajišťovala karosárna v Tickfordu. Vůz s dřevěnou konstrukcí budky našel uplatnění i ve službách UNICEF.
V roce 1951 došlo k první významnější změně, neboť původní rozvor 80 palců byl prodloužen na 86 palců, tedy na 2190?mm, čímž se ložná plocha zvětšila o 25 %. Následovala další zlepšení a instalace různých doplňků, topení, rádia apod. V roce 1957 se pod kapotou objevil dvoulitrový diesel, který si vyžádal další prodloužení rozvoru náprav na 88 palců u základní a 109 palců u prodloužené verze. Druhá série měla také širší rozchod kol. Pro Land Rover byl pochopitelně důležitým milníkem kontrakt pro britskou armádu, pro niž vznikla i řada speciálních vozů. V roce 1971 přišla na svět třetí série a o osm let později se objevily verze s vidlicovým osmiválcem a o objemu 3,5 l. V této době už na rýsovacích prknech Land Roveru vznikal na onu dobu luxusní Rang Rover. Po uvedení jakéhosi mezistupně mezi Land Roverem a Range Roverem, který dostal jméno Discovery, nezbylo než pro klasický původní model vymyslet nové označení.
Defender vznikl v řadě speciálních verzí.
Od roku 1990 se proto tato legenda objevuje pod typovým označením Defender. Již po několik let tvoří modelovou řadu tři základní verze, jež se liší délkou rozvoru náprav. Řady 90, 110 a 130 (číslo udává rozvor v palcích, 1? = 25,4?mm) mají pak dále další podskupiny podle určení a karoserie a několik dalších provedení určených pro speciální aplikace, jako jsou armáda, bezpečnostní složky, záchranné sbory atd. Krátká dvoudveřová verze 90 je tvořena primárně dvoumístným Hard Topem se zaplechovanými okny druhé řady, prosklenou čtyřsedadlovou verzí Station Wagon a dvoumístným pick-upem. Větší čtyřdveřová ?stodesítka? existuje jako prosklený pěti- nebo sedmisedadlový Station Wagon, pětisedadlový Utility Station Wagon se zaplechovanými třetími bočními okny, dvoumístný Hard Top s pevnými boky místo oken druhé a třetí řady a Pick-up. Existuje však hned několik verzí Pick-up 110 s jednoduchou dvoumístnou budkou s normální nebo prodlouženou ložnou plochou a pětimístnou čtyřdveřovou budkou Double Cab. Řada 130 je pak tvořena jedním sériovým provedením, a sice čtyřdveřovým pětimístným pick-upem Double Cab. A na závěr několik statistických údajů. Za šedesát let produkce bylo vyrobeno přes 1,8 milionu Defenderů. Tři čtvrtiny z nich jsou stále v aktivním provozu.

Land Rover si zahrál i v řadě filmů. Vedle klasických dobrodružných snímků z Afriky jsme jej mohli vidět například ve filmu Tomb Raider o archeoložce Laře Croft. Její představitelka Angelina Jolie byla z Defenderu ve speciální úpravě nadšená. Dalším filmem byl Judge Dread.

Re: Historie L.R. Defender

Napsal: 14 lis 2008 15:59
od Luboš M.
To je pěkně uděláno. Osobně plánuji a již mám připravenou doménu kde bych chtěl Defíka a jeho předchůdce prezentovat a udělat tomuto vozu" rodokmen" Jestli někdo, něco podobného máte v zásobě a budete chtít přispět tomuto projektu budu moc rád. Pošlete mi mailem mares.mobil@tiscali.cz podobné informace které zde píše MOPÁČÍÍÍ. :lol:Díky L.

Re: Historie L.R. Defender

Napsal: 14 lis 2008 16:59
od maky
Luboš M. píše:To je pěkně uděláno. Jestli někdo, něco podobného máte v zásobě a budete chtít přispět tomuto projektu budu moc rád. Pošlete mi mailem mares.mobil@tiscali.cz podobné informace které zde píše MOPÁČÍÍÍ. :lol:Díky L.
no dostala sa nam do ruk kniha land rover akurat ze je v anglictine no a to my si mozme akurat pozerat obrazky :( ale ak by to dakto z landaku dokazal prelozit :?: tak by sa tam dalo dost toho vycitat mohol by som to dakosi naskenovat a poslat

Napsal: 14 lis 2008 17:52
od Land Jirka
Když rodokmen tak tento. Už tady někde byl..

Napsal: 14 lis 2008 19:11
od RudaK
tak lepčí už nebude Luboši. :D A je vymalováno. :idea:

DEFENDER

Napsal: 15 pro 2008 19:26
od MOPADŽI
Teď zase jednotlivé typy, jak se vyrábí v současnosti.

DEFENDER

Napsal: 15 pro 2008 19:28
od MOPADŽI
Pokračování...

DEFENDER

Napsal: 15 pro 2008 19:30
od MOPADŽI
Pokračování...