Stránka 1 z 3

CB vysílačky a zkušenosti

Napsal: 23 dub 2009 20:10
od merlin
Kdo co máte za výrobek a domluvíte se? Co byste po zkušenostech už nekoupili? Co zkušenosti s nastavením a anténama? Mají off... svůj domluvenej kanál?

Re: CB vysílačky a zkušenosti

Napsal: 23 dub 2009 20:24
od Keram
merlin píše:Kdo co máte za výrobek a domluvíte se? Co byste po zkušenostech už nekoupili? Co zkušenosti s nastavením a anténama? Mají off... svůj domluvenej kanál?
Když jsem řešil tento problem tak mi byla doporučena Alan 42 a k tomu jsem vzal anténu President.Doposud jsem velmi spokojenej.a jestli si chceš přešíst víc koukní třeba tady http://landroverforum.klape.cz/forum/vi ... it=alan+42

Re: CB vysílačky a zkušenosti

Napsal: 23 dub 2009 20:31
od garfield
mam president wolker a som spokojny ide naladit vsade aj v statoch ktore maju ine frekvencie kupil som ju v PL je to tam za babku

Re: CB vysílačky a zkušenosti

Napsal: 23 dub 2009 21:01
od merlin
dobrý, užitečný, ale přeci jenom obecný. Co znamená to ladění antény? Je to měření mm?

Re: CB vysílačky a zkušenosti

Napsal: 23 dub 2009 21:07
od Keram
merlin píše:dobrý, užitečný, ale přeci jenom obecný. Co znamená to ladění antény? Je to měření mm?
Ja antenu napojil a nijak neladil a jede, ale taky jsem neskracoval kabel, mám ho vzadu smotanej v kufru .:-D

Re: CB vysílačky a zkušenosti

Napsal: 23 dub 2009 21:16
od MRAK
merlin píše:Kdo co máte za výrobek a domluvíte se? Co byste po zkušenostech už nekoupili? Co zkušenosti s nastavením a anténama? Mají off... svůj domluvenej kanál?
Já mám taky ručku ALAN 42, a anténu s magnetkou, nic jsem neladil, a funguje dobře.

pokud vyjde to poježdění příští týden, ukážu, předvedu, zapůjčím (mám dvě)

Domluvenej kanál nevím, ale hodně offroadů jede na 16tce (4x4)

Re: CB vysílačky a zkušenosti

Napsal: 23 dub 2009 21:29
od Maxsel
Obecně se v autech také hodně poslouchá kamioňácký 10 kanál a při poježdění se to většinou dohodne...

Pokud by jste něco sháněli, dejte vědět. Mám tu každý týden jinou sbírku stanic na prodej...

Re: CB vysílačky a zkušenosti

Napsal: 23 dub 2009 23:25
od VencaZE
No, na CB 10 se můžete občas dozvědět dopravní info od protijedoucích vozidel a taky kvanta zbytečných keců. Takže pokud si nechcete nechat zkazit náladu, spíš bych to vypnul :D .
V náklaďáku mám už pět let Prezidenta Harryho- malinká stanička se základními funkcemi, naprosto dostačujicí. Předtím jsem míval Alamat, Alan, Danita a nevím co ještě, je to všechno stejný, akorát to mívá více či méně zbytečných funkcí. K tomu krátkou anténu Prezident a běhá to pěkně. Dálší kvalitní antény jsou např Sirtel. Delší anténa by byla lepší, ale to už bych s ní mlátil o mosty. Na typu CB vysílačky v zásadě nazáleží. Až na vyjímky mají všechny shodný (povolený) vysílací výkon 4W. Komu to nestačí a chce rušit ostatní, může si pořídit další zesík :wink: .Ale bez dobře umístěné a naladěné antény je to beztak na nic. Anténa je základ.
Další info třeba tady: http://www.volny.cz/cak.cb/nezzapcb/index.htm
Pokud budete muset z nějakého důvodu manipulovat s délkou kabelu, nebo jste koupili třeba v metráži na barák, tak délka toho kabelu by měla být násobkem vlnové délky. Jestli na vzpomenu, až budu doma, hodím sem kmitočty a přepočet.

Re: CB vysílačky a zkušenosti

Napsal: 24 dub 2009 00:04
od VencaZE
Už jsem to našel: Tabulka CB frekvencí je zde :http://www.volny.cz/cbov/zakladni/cb-ka ... itocty.htm
Vezmete tedy frekvenci CB, na které budete nejčastěji vysílat, nebo střední hodnotu- takže CH 20. 80-ti kanálové vysílače vynecháme. Pro CB 20 je to 27,205 MHz (27 205 000 Hz). Rychlost světla (300 000 000 m/s) dělíte tou frekvencí a výsledek (11,O27 m) je ten násobek délky kabelu k anténě. Jedenáct metrů kabelu v autě nepotřebujete, takže dělíte dvěma, až se dostaneme na vyhovující délku.

Re: CB vysílačky a zkušenosti

Napsal: 24 dub 2009 10:01
od Michal M.
V jednom autě mám Danitu a 140 cm anténu magnetku, ve Fíkovi mám ručku Alan 42 a anténu na pevno.

Re: CB vysílačky a zkušenosti

Napsal: 24 dub 2009 10:30
od low
antena na aute se meri, je na to merak, mereni stoji u odbornika cca 50CZK, kamarad obvykle provede zdarma. vseobecny omyl, ze zapnu vysilacku - je tam neco slyset - ladit nemusim, uz odmitam komentovat.
sam pouzivam elix77s a turbo3000, kliosovi jsem ted montovla TTI550 kuli velikosti a taky je spoko, do dalsiho auta jsem daval intek495, ale vzdy antenu sirio 3000.

Re: CB vysílačky a zkušenosti

Napsal: 24 dub 2009 11:27
od Sláma Karel
Sirio mají výhodu toho sklopného kloubu. To sirio mi kolikrát vydrží i dvě Rumunska než ho ulomím. :D K

Re: CB vysílačky a zkušenosti

Napsal: 24 dub 2009 13:35
od MRAK
[quote="low"]antena na aute se meri, je na to merak, mereni stoji u odbornika cca 50CZK, kamarad obvykle provede zdarma. vseobecny omyl, ze zapnu vysilacku - je tam neco slyset - ladit nemusim, uz odmitam komentovat.
... quote]

neříkám, že se nemusí ladit,
říkám - já nic neladil, přesto funguje , zatím vždycky ....

ale v těhle věcech jsem amatér
pokud používám anténu s magnetem, měl bych ladit pokaždé , když jí hodím na střechu?

Ď.

Re: CB vysílačky a zkušenosti

Napsal: 24 dub 2009 13:54
od merlin
mám INTEK760plus a taky magnetku, ML145 nějaká italská. Zdá se, že s ní budu muset jít k doktorovi. Nechytám skoro nic. Po výpočtu se tedy měří celková délka kabelu k magnetu. Délkou antenního drátu se ladí?
Nebude odborník s měřákem třeba teď v sobotu v Běleči? Nebo kam bych měl zajet v okolí Prahy?
Díky za pomoc

Re: CB vysílačky a zkušenosti

Napsal: 24 dub 2009 13:59
od OC
MRAK píše:pokud používám anténu s magnetem, měl bych ladit pokaždé , když jí hodím na střechu?
Teoreticky ano, protože ji přec jen pokaždé dáš trochu jinam.

Prakticky to nikdo nedělá, a funguje to také :)

Mimochodem, ještě pořád nikdo nedělá kombinovanou mobilní stanici, která by uměla CB i PMR? Já už to -- marně -- sháním pár let :( :( :( Teoreticky by to po úpravě zvládala snad hamácká Yaesu nebo Icom, ale to jsou dost šílená řešení, s nutností pájet SMD a podobně.... :(

Re: CB vysílačky a zkušenosti

Napsal: 24 dub 2009 14:25
od PavelU
OC píše:
MRAK píše:pokud používám anténu s magnetem, měl bych ladit pokaždé , když jí hodím na střechu?
Teoreticky ano, protože ji přec jen pokaždé dáš trochu jinam.

Prakticky to nikdo nedělá, a funguje to také :)
Mám taky magnetku a ta nejde ladit vůbec, příjem dostatečný horší to bude asi s vysíláním. :(

Re: CB vysílačky a zkušenosti

Napsal: 24 dub 2009 14:44
od MadTom
Ladění antény na CB - pokud bude zájem, mohu vzít ssebou do Sosnové (do Bělče se nechystám) profesionální měřák (stejnej jako používají operátoři mobilních telefonů) a antény zájemcům minimálně přeměřit.
Co se týče délky koaxiálního kabelu, tak u dobré antény na této délce nezáleží, u antény méně dobré (tj. takové té normální, nebo pokud nejsou paramtery úplně známé) je dobré se podržet délky kabelu v násobcích půlvln (tj. pro 27MHz je vlnová délka 300/27=11,1m, z toho 1/2 je 5,55m a protože ten kabel nemá jako dielektrikum - izolace mezi ztředním vodičem a stíněním - vzduch ale typicky polyethylen tak je to ještě potřeba vynásobit činitelem zkrácení který je v tomto případě 0,66, takže půlvlna je 3,66m). V běžném autě a při normální montáži by to mohlo stačit, pokud ne, tak nechat dvojnásobek a přčbytečný kabel stočit do tvaru cívky, jejíž závity jsou těsně u sebe, a přivázat vhodně pomocí vázacích pásků nebo něčeho jiného.
Pokud se používá anténa na magnetu, tak platí to samé, s tím že pokud se bude dávat pokaždé na zhruba stejné místo nemusí se znovu ladit. Nejlepší místo je uprostřed co největší kovové plochy - takže střed střechy auta. Pokud to nejde, tak se tomu co nejvíce přiblížit. Nevhodné je vedení anténního prutu (nebo jeho části) souběžně s něčím další kovovým (sloupek karoserie a pod.).
Z praxe jsou nejčastější problémy u antén zaviněné zateklou vodou do patního držáku a následně do kabelu, přiskřípnutý nebo jinak poškozený kabel a utržený konektor. Všechny spoje je potřeba chránit proti vlhkosti - na spojení kabelů je to třeba použitím vulkanizační pásky (taková gumová izolačka která je na cívce proložená plastovou fólií a natahuje se jak žvýkačka. Po omotání kabelu se za nějakou dobu slepí její závity nerozebíratelně k sobě - používám to i na klasické kabelové svazky) a proti mechanickému poškození.
Není moc vhodné použití různých silikových tmelů, občas jsou kyselé a kabel to potom rozežere a to i u některý které jsou označené jako neutrální.
Kombinace CB + PMR asi hned tak nebude, protože PMR nesmí mít odnímatelnou anténu a u CB dnes již převažují mobilní stanice, které jsou namontované někde uvnitř palubní desky, odkud to moc dobře na PMR nevysílá. Radioamatérské stanice na to použít jdou, ale nejsou na to homologované. To že na CB nebo PMR není potřeba žádné povolení ještě neznamená, že se nemusí používat homologované radiostanice.
Osbně radiostanici v autě nemám, ale trošku mě to baví jak mimo práci (radioamatérské vysílání) tak v práci (speciální a mikrovlnná technika a podobně).
Pokud by někdo chtěl, tak v týdnu v Brně a o víkendu v Hlubočkách u Olomouce jsem po předchozí domluvě schopen antény a případně i radiostanice otestovat, přeměřit a případně i nastavit.

Re: CB vysílačky a zkušenosti

Napsal: 24 dub 2009 15:49
od VencaZE
Jj, k tomu není co dodat..

Re: CB vysílačky a zkušenosti

Napsal: 24 dub 2009 16:02
od MOPADŽI
Vezmi to. Díky

Re: CB vysílačky a zkušenosti

Napsal: 24 dub 2009 16:24
od OC
MadTom píše:Kombinace CB + PMR asi hned tak nebude, protože PMR nesmí mít odnímatelnou anténu a u CB dnes již převažují mobilní stanice, které jsou namontované někde uvnitř palubní desky, odkud to moc dobře na PMR nevysílá.
To je sice pravda, ale já bych se spokojil i s kombinovanou ručkou. A ta také -- pokud vím -- neexistuje :(, a to ani od Čongů, jimž jsou samozřejmě evropské homologace u zadní části těla :( Uznávám, že ručky CB nejsou nic moc, ale stejně většinou používám PMR; tu prehistorii komunikační techniky bych tam chtěl jen proto, že ji přec jen má ještě pořád hodně offrouďáků...
Radioamatérské stanice na to použít jdou, ale nejsou na to homologované.
Na homologaci srdečně kašlu; máloco mne zajímá méně, než nějaké úřední lejstro. S hamáckými stanicemi jsou jiné problémy, na rozdíl od úředních výmyslů skutečné; klasickým příkladem je např. výkon, který pro PMR v praxi bohatě stačí kolem půl wattu, kdežto radioamatérské stanice většinou svítí kolem 5W na minimu :( A na rozdíl od papírů, jež mne dokonale nezajímají, toto je podstatné, neboť zbytečně velký výkon obtěžuje ostatní...
To že na CB nebo PMR není potřeba žádné povolení ještě neznamená, že se nemusí používat homologované radiostanice.
Homologovaná stanice se "musí" používat zhruba v témže smyslu, v němž "musí" být homologován libovolný pevně připojený doplněk k autu (třeba takový pevnostní nárazník): vyžaduje to sice zákon; ten zákon je nicméně debilní, a jedině rozumné je jej ignorovat, stejně jako ostatní debilní zákony. To, co je důležité, je nikoho neomezovat -- tj. např. u těch radiostanic neotravovat s moc velkým výkonem či s nesmyslně velkou deviací (to také bývá u radioamatérských stanic někdy problém, pokud se nestáhne gain mikrofonu), u toho pevnosťáku s ním do nikoho nevrazit :) A tak dále, a tak podobně.
Osbně radiostanici v autě nemám...
Já zatím také ne, nicméně dost bych ji potřeboval, hlavně kvůli letním expedicím do Alp (tam ovšem všichni, s nimiž jezdím, používají PMR). Když už ale budu něco montovat, chtěl bych to CB také, samozřejmě, pokud bych např. vyjel s Lowem nebo tak něco... nemluvě o tom, že poslouchat CB může být šikovné i na silnici, TIRáci vědí obvykle o zácpách více, než policajti :) (Ale na druhou stranu na to by stačilo něco jako Kenwood THF7 či Yaesy VX8, jež pokud vím na PMR dosáhnou /s úpravou?/, a na CB umí poslouchat.... nakonec si asi něco takového koupím a na CB halt budu němý, no :( )